Kunstvereniging DE ONAFHANKELIJKEN

De Kunstvereniging "De Onafhankelijken" is een in Amsterdam actieve vereniging van beeldend kunstenaars, die op 13 juli 1912  in navolging van de Salon des Indépendants in Parijs eveneens in Amsterdam werd opgericht. Naast Anton Kristians waren Louis Saalborn, Theo van Doesburg en Erich Wichmann de oprichters. Doel van de vereniging was naast het organiseren van juryvrije exposities een stem tegen tal van heersende opvattingen binnen de kunst en cultuur te verheffen, om zo te bereiken dat kunstenaars de vrijheid werd gegarandeerd datgene tot uiting te brengen waarvoor zij persoonlijk stonden.

In de beginjaren jaren hield men halfjaarlijkse exposities, waarop werken van vertegenwoordigers van zeer uiteenlopende stromingen te zien waren. En in die zin heeft de Vereniging De Onafhankelijken een belangrijke rol gespeeld in de omslag in de beeldende kunst die aan het begin van de twintigste eeuw plaatsvond.

Gedurende verschillende exposities in de eerste jaren van het bestaan van de vereniging werd veelal vernieuwend werk van buitenlandse kunstenaars zoals van Henri Le Fauconnier, Marc Chagall, Wassily Kandinsky en Francis Picabia getoond Van de Nederlandse exposanten waren vooral het werk van Theo van Doesburg, Louis Saalborn, Charley Toorop, Arnout Colnot , Laurens van Kuik en Erich Wichmann veelvuldig vertegenwoordigd.

In 1924 vond een expositie plaats met vooral veel werk van recente Duitse kunstenaars zoals van  Max Pechstein, Alexej von Jawlensky en Erich Heckel. In 1927 volgt een belangrijke tentoonstelling met werken van Wassily Kandinsky in het Stedelijk Museum en in 1929 schonk men via een tentoonstelling veel aandacht aan de Duitse kunststroming Neue Sachlichkeit (Nieuwe Zakelijkheid) die inmiddels ook in Nederland steeds meer aan invloed won. En in 1930  tenslotte kon men dankzij de inspanningen van De Onafhankelijken kennismaken met het in die dagen verrassende werk van het surrealisme.

Verder lezen zie Wikipedia